1. Styl jazdy i techniki narciarskie
-
All-Mountain
Typ nart wszechstronnych, przeznaczonych zarówno do jazdy po przygotowanych stokach, jak i w trudniejszym terenie. Świetne dla osób, które lubią zmieniać trasy i warunki. -
Carving
Technika jazdy, polegająca na skrętach bez poślizgu, podczas których narta opiera się na krawędzi. Umożliwia płynne i dynamiczne skręty. -
Freeride
Styl jazdy poza trasami, często w świeżym śniegu i głębokim puchu. Freeride wymaga szerszych nart oraz dobrych umiejętności. -
Freestyle
Jazda z elementami akrobatyki, wykonywana na specjalnych przeszkodach (np. rampy, skocznie). Narty freestyle są często wyposażone w podgięte końce (Twin Tip), aby umożliwić jazdę do tyłu. -
Snowplow (Pług)
Technika polegająca na ustawieniu nart w kształt litery „V” w celu zmniejszenia prędkości – stosowana głównie przez początkujących. -
Backcountry
Jazda poza trasami, w terenie naturalnym i nieoznakowanym, często w dzikich górach. Wymaga dużego doświadczenia i umiejętności, a także specjalistycznego sprzętu, w tym zabezpieczeń lawinowych.
2. Typy nart i ich cechy
-
All-Mountain Narty
Wszechstronne narty na każdy teren, zarówno przygotowane trasy, jak i dzikie stoki. -
Narty Race
Narty do szybkiej jazdy po wyznaczonych trasach, projektowane z myślą o zawodach. Charakteryzują się dużą stabilnością i promieniem skrętu odpowiednim do długich łuków. -
Narty Freeride
Szersze narty przeznaczone do jazdy po świeżym śniegu poza trasami. Ich szerokość ułatwia płynięcie po puchu. -
Narty Freestyle / Twin Tip
Narty z podgiętymi końcami, umożliwiające jazdę w obu kierunkach. Stosowane głównie w parku do skoków i trików. -
Carving Narty
Narty do dynamicznej jazdy na przygotowanych stokach. Są taliowane, co umożliwia płynne skręty po krawędzi. -
Narty Touring
Lekkie narty przeznaczone do skituringu, czyli wędrówki po górach, wyposażone w specjalne wiązania umożliwiające podchodzenie pod górę. -
Rocker
Konstrukcja narty, gdzie przód (a czasem także tył) jest uniesiony, co ułatwia jazdę w puchu i na miękkim śniegu. -
Camber
Tradycyjna konstrukcja narty, gdzie środek narty jest lekko uniesiony. Zapewnia dobrą przyczepność i kontrolę na twardym śniegu.
3. Buty narciarskie i ich właściwości
-
Flex (Twardość Buta)
Parametr opisujący, jak bardzo but jest podatny na zginanie. Twardsze buty zapewniają większą kontrolę przy szybkiej jeździe, natomiast miękkie buty są wygodniejsze i polecane dla początkujących. -
Szerokość Buta (Last)
Określa szerokość wewnętrzną buta. Szerokie buty są wygodne, natomiast węższe zapewniają większą precyzję i kontrolę nad nartami. -
Buty All-Mountain
Buty o umiarkowanym flexie, odpowiednie zarówno na przygotowane trasy, jak i na bardziej wymagające tereny. -
Buty Race
Buty o dużym flexie, przeznaczone dla zaawansowanych narciarzy, którzy potrzebują maksymalnej kontroli i precyzji podczas szybkiej jazdy. -
Buty Freeride
Często lżejsze, przeznaczone do jazdy poza trasami, zapewniają wygodę podczas dłuższych wypraw. -
Buty Freestyle
Buty o bardziej elastycznym flexie, które pozwalają na większy zakres ruchu, przydatny przy skokach i trikach.
4. Akcesoria i elementy wyposażenia narciarskiego
-
Krawędź
Metalowy pasek wzdłuż boków narty, odpowiedzialny za przyczepność na stoku i kontrolę podczas skrętów. -
Ślizg
Spodnia powierzchnia narty mająca kontakt ze śniegiem. Regularne smarowanie ślizgu poprawia szybkość i płynność jazdy. -
Kantowanie
Proces ustawienia nart pod kątem dla lepszej przyczepności. Kluczowy element techniki carvingowej. -
Foki
Materiał przyklejany do spodu narty podczas skituringu, zapobiegający cofaniu się nart przy podchodzeniu pod górę. -
Więzy / Wiązania
Elementy łączące buty z nartami, które pozwalają na przenoszenie sił. Mogą być regulowane zależnie od stylu jazdy.
5. Trasy, warunki i inne pojęcia narciarskie
-
Piste
Oznaczona, przygotowana trasa narciarska. Trasy są oznaczone różnymi kolorami w zależności od poziomu trudności: zielone (łatwe), niebieskie, czerwone i czarne (najtrudniejsze). -
Off-Piste
Jazda poza wyznaczonymi trasami. Off-piste może obejmować freeride, skituring lub jazdę po świeżym śniegu. -
Muldy
Naturalne lub sztucznie utworzone nierówności na stoku, wymagające od narciarza dobrej techniki. -
Promień Skrętu (Radius)
Promień zakrętu, jaki wykonuje narta przy idealnych warunkach. Mniejszy promień sprzyja krótkim skrętom, większy – łagodnym łukom.